Minggu, 12 Oktober 2008

Masalah ini jangan kito cari siapo salahnyo.

penage
kaskus maniac
UserID: 40052
Join Date: Jun 2004
Location: Mukha Upang
Posts: 6,034
Thanks: 20
Thanked 75 Times in 16 Posts

Quote:Originally Posted by Atret
@@!@
Sekalian kepingin tau bae, apo wong Palembang yang terkenal jagoan di pabrik2 di tanah Jawo ato perkapalan di Batam masih ado semangat buat ikut tanggulangi krisis ekonomi lokal. Ato lebih nyaman makan tidu bilang, "meneketehe," sembari narik selimut. Kesianlah samo dulur kamu yang ado anak bini butuh nian gawe di Jawo buat nyambung hidup, tapi tertolak cuma karena ulah beberapa gelintir oknum personalia yang bilang, "wah idaklah. Wong Palembang tuh maling galo. Pacak saro usaho niago kito nih."

Iyolah, memang lemak nian pagi2 nongkrong sarungan di pasar Sei Rebo. Ngisap rokok jambubol batangan sembari nyeruput cuko ebi. Bah, idak perduli dimaso tuo gigi patah galo. Jangan berani menjadi caleg DPR, hendak jadi anggota DPR Deso bae susah kepilih kapan idak pacak unjuk gigi. Iyo idak? Hehe, meneketehe mang.
@@@

Masalah ini jangan kito cari siapo salahnyo. Dari dulu tu, wong dari daerah sumbagsel (yang masuk wilayah kerajaan SRIWIJAYA dan KESULTANAN PALEMBANG DARUSSALAM) punyo TAJI YANG DITAKUTI BUKAN CUMA SKALA NASIONAL TAPI JUGO INTERNASIONAL. CMIIW
TAJI ini berlangsung selamo sekian tahun dan ini merupako ancaman bagi PULAU SEBERANG (salah satunyo jawo) (ado jugo unsur politis dan sebagainyo la).

Sejak zaman kemerdekaan dan ado dominasi pemerintahan dari JAWO SANO (NO OFFENSE YO ) POLITIK CAKNYO MULAI BEMAEN. Dan salah satu nyo dengan membuat KESAN bahwa wong Palembang (ini yang berhasil) dan umumnyo wong dari arah pulau Sumatera (Belum berhasil nina) penuh dengan AURA NEGATIF.

Padahal kalu nak direnungke, apo iyo nian cak itu. Kito tu kadang cuma denger cerito dari segelinntir orang dan terbatas pengetahuan dengan apo maksud adonyo perkaor itu. (nah laju cak iyo-iyo nian)

Kito merenung, arah negara ini yang notabene dikuasai dari pulau seberang dari tahun ke tahun ..... SO WHAT?????
Idak ke lenih parah dari sekedar dulur2 kito yang KATONYO PREMAN, atau MALING, atau APOLAH ISTILAH DARI MEREKA ITU.

Palembang bener memang KOTA WALI, kota KYAI, KOTA PENDEKAR, KOTA WONG MELAWAN (melawan yang salah) dan image ini yang nak dihilangke ... CMIIW

Tidak ada komentar: